کرکره برقی

کرکره برقی چیست؟

کرکره برقی چیست دورژانس واحد فروش و خدمات انواع درب های اتوماتیک و راهبند

هر آنچه که لازم است در مورد کرکره برقی بدانید

حتما تا به حال بارها کرکره های برقی را از نزدیک دیده اید. در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی تر بدانیم کرکره برقی چیست و انواع موتور کرکره برقی شامل چه مواردی می شوند؟ با ما همراه باشید.

کرکره برقی چیست؟ در واقع کرکره اتوماتیک یکی از ابزارهایی است که با وجود ساختار ساده‌اش توانسته در رفاه و آسایش افراد نقش مهمی ایفا کند. از سال‌ها پیش برای حفاظت و راحتی بیشتر در پارکینگ‌ها و مغازه‌ها از کرکره استفاده می‌شده است اما با پیشرفت تکنولوژی طراحی و ساخت مدل‌هایی از کرکره به شکل اتوماتیک یا برقی ابداع شد. در ایران بیش از نیم قرن است که درب کرکره‌ای استفاده می‌شود. امروزه انواع کرکره‌های برقی با تیغه‌های متفاوت طراحی و روانه بازار می‌شود.

تیغه‌های کرکره برقی دارای انواع مختلف با عرض‌های مختلف می‌باشند. براي درب های کرکره برقی تا مساحت حداکثر 5 متر تيغه هايی به عرض 60  ميلي‌متر ، درب‌های به مساحت 20 متر تيغه های 80 میلی‌متری و در نهایت کرکره‌های بزرگ تا 40 متر تیغه 100 میلی‌متری مناسب است. معمولا برای درب‌های پارکینگی از تیغه‌های غضروف‌دار استفاده می‌شود تا زمان حرکت صدای کمتری داشته باشد.

انواع کرکره برقی از لحاظ نوع موتور

کرکره برقی‌ از نظر نوع موتور به سه گروه تقسیم می‌شود. هر کدام از موتورها از لحاظ قدرت کشش و بالا‌کشی در دسته‌های مختلفی قرار می گیرند.

موتور ساید (Side)

هنگام نصب کرکره برقی در کنار و سمت راست آن قرار داده می‌شود. به همین دلیل به آن موتور ساید گفته می‌شود. مناسب اماکن پرتردد و درب‌های سنگین مانند کرکره برقی کارخانه و کرکره برقی سوله است. قدرت موتورهای ساید از ۱۵۰ تا حداکثر ۸۰۰ کیلوگرم است اما معمولا از موتورهایی با قدرت 600 کیلوگرم استفاده می‌کنند. موتورهای ساید در دو مدل ups دار و بدون ups به بازار عرضه می‌شوند. در مدلups دار چنانچه برق قطع شود می‌توان به آ‌سانی با ریموت کرکره را باز کرد اما در مدل‌ بدون ups باید به صورت دستی  و با زنجیر خلاص کن عمل کرد.

موتور ساید انواع مختلفی دارد. موتور SDC ، موتور بارزانته، موتور اتومات یا خودکار، موتور لیفت توربو.

انواع موتور کرکره برقی - موتور ساید (side)

 مزایای موتور ساید چیست؟

  • تحمل وزن بالا تا حداکثر ۱۵۰۰ کیلوگرم را دارد.
  • مجهز به خلاص کن است و همانطور که قبلا اشاره کردیم هنگام قطع برق می‌توان کرکره را حرکت داد.
  • مناسب اماکن با تردد بالا می‌باشد.
  • مجهز به سیستم پاراشوت است که مانع سقوط کرکره و خسارات احتمالی می‌شود.
  • موتور ساید بسیار با کیفیت و بی‌صدا است.هنگام بالا و پایین رفتن کرکره هیچ صدایی ایجاد نمی‌شود.
  • نصب و تعمیر موتور آسان است.

موتور ساید در کنار مزایای متعدد معایبی هم دارد. نسبت به سایر موتورها فضای بیشتری اشغال کرده و قیمت بالاتری دارد. همچنین زمان طولانی صرف باز و بسته شدن کرکره می‌شود و حرکت تیغه‌ها کند است.

موتور سانترال (Central)

علت نام‌گذاری موتور این است که در مرکز شفت کرکره نصب می‌شود و به همین دلیل موتور مرکزی یا سانترال نامیده می‌شود از موتورهای سانترال در مواقعی که تمایل داریم کرکره های قدیمی را تبدیل به کرکره اتوماتیک با فناوری روز نماییم استفاده می‌کنیم. بیشتر در کرکره های قدیمی مغازه‌ها و کرکره‌های آلومینیومی بکار می‌رود. در دو مدل ۱۸۰ کیلوگرم و ۲۸۰ کیلوگرم عرضه می شود. مناسب اماکن با تردد متوسط (حداکثر 30 بار در روز) و درب‌های سبک است. استفاده از موتور سانترال در سال‌های اخیر کمتر شده است. افراد کمی مهارت نصب و تعمیر آن را دارند به همین علت هزینه نصب بالاتری دارد. در صورت خرابی موتور سانترال حتما باید کل کرکره و شفت آن باز شود، به پایین آورده شده تا تعمیر شود. اما در مقایسه با موتورهای ساید و تیوبلار حرکت سریع و روان دارد.

انواع موتور کرکره برقی - موتور سانترال

موتور لوله ای یا تیوبلار (Tubular)

یکی از بهترین و پرکاربردترین موتورهای کرکره است. به شکل استوانه ای بوده و مناسب فضاهای کوچک کم تردد با طول و عرض کم است. عمده کاربرد آن در دکوراسیون داخلی خانه است.

موتورهای توبولار کرکره برقی از لحاظ کاربرد به دو گروه سنگین صنعتی و سبک تقسیم می شوند. مدل سبک دارای قدرت 30 تا 140 نیوتن بر متر‌مربع است. در جاهایی که عرض تیغه خیلی زیاد نیست و نیازی هم به کارکرد بالای موتور کرکره نیست از موتور تیوبلار سبک استفاده می‌شود. اما مدل صنعتی دارای قدرت 230 تا 300 نیوتن بر متر‌مربع است و بیشتر برای درب های کرکره‌ای با عرض بالا استفاده می‌شود.

نکته مهم : هر نیوتن معادل 8/1 کیلوگرم است. به عنوان مثال موتور تیوبلار با قدرت ۱۰۰ نیوتن می‌تواند یک کرکره با وزن حداکثر ۱۸۰ کیلوگرم را بالا و پایین ببرد.

انواع موتور کرکره برقی - موتور تیوبلار

بررسی مزایا و معایب موتور تیوبلار

مزایای موتور به این شرح است:

  • ظاهر لوله مانند آن فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند و مناسب دکوراسیون داخلی خانه است.
  • سرعت باز و بسته شدن کرکره قابل تنظیم است.
  • قیمت موتور نسبتا پایین است.

از معایب موتور تیوبلار می‌توان به این مساله اشاره کرد که:

  • نصب و تعمیر موتور آن مشکل است زیرا موتور در زیر کرکره نصب می‌شود.
  • همچنین هنگام ترافیک کاری و استفاده زیاد موتور داغ کرده و برای چند دقیقه خاموش می‌شود.
  • نداشتن سیستم UPS در این مدل باعث می‌شود که در زمان قطع برق شهری کرکره عملا از کار بیفتد.
  • سرویس یا تعمیر قطعات زمان بر و سخت است. چون موتور درون لول بالای کرکره نصب شده است و برای تعمیر نیاز است کرکره پایین آورده شود.
  • فاقد سیستم پاراشوت است به همین علت در صورت اختلال گیربکس احتمال سقوط کرکره وجود دارد.

 مقایسه موتور تیوبلار و موتور ساید

در موتور تیوبلار هنگام قطع برق کرکره از کار می افتد. این موتور قدرت تحمل وزن سنگین را ندارد برعکس موتور ساید که قابلیت تحمل هر وزنی را دارد. تیوبلار فاقد سیستم پاراشوت است. چنانچه گیربکس دچار نقص شده و گیر کند، احتمال سقوط کرکره و خسارات های مالی و بعضا جانی وجود دارد. کرکره برقی دارای موتور ساید امنیت بیشتری دارد.

قیمت موتور کرکره برقی

فاکتورهای زیادی در تعیین قیمت موتور کرکره برقی موثر هستند. اولین مساله مهم نوع موتور کرکره و کارایی آن است. موتورهای ساید از سایر موتورها قیمت بالاتری دارند. بعد از آن سری موتورهای تیوبلار صنعتی نیز جزو موتورهای گران ‌قیمت محسوب می‌شوند.

از سایر فاکتورهای تاثیرگذار می‌توان به کشور سازنده‌ موتور، برند شرکت سازنده، امکانات و لوازم جانبی کرکره اشاره کرد که تعیین کننده میزان قیمت کرکره برقی می‌باشد.

خدمات دورژانس

دورژانس واحد خدمات و تعمیرات شرکت درب سازان ایمن فک می باشد. در دورژانس سرویس انواع درب اتوماتیک، تعمیر و تعویض موتور جک‌های مختلف، تعمیر و تعویض تیغه و ورق کرکره، نصب کامل و مشاوره قبل از نصب انجام می‌گردد. نصب دستگاه شامل یک سال گارانتی نصب می‌شود.

مطالب بیشتر:

10 راهکار افزایش طول عمر جک های پارکینگی

عوامل خرابی درب های اتوماتیک

خدمات 24 ساعته جک های پارکینگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *