راهبند ستونی, راهبند میله ای, راهنمای دورژانس, مطالب دورژانس

آشنایی با انواع راهبند

آشنایی با انواع راهبند

راهبند یکی از تجهیزات کارآمدی است که از ورود افراد یا خودروهای غیر مجاز به ساختمان ها یا شرکت های جلوگیری می کند. از انواع راهبند به منظور کنترل رفت و آمد استفاده می شود و می توان با استفاده از این تجهیزات کارآمد از ترافیک خودروها در جلوی درب ساختمان ها یا شرکت ها نیز جلوگیری کرد. در واقع با بودن راهبند در جلوی ساختمان ها نمی توان بدون گرفتن مجوز و هماهنگی وارد ساختمان شد.

راهبندها انواع متنوعی دارند که در ادامه برای آشنایی با انواع راهبند مطالبی را بیان خواهیم کرد تا با توجه به نیاز و مکان مورد نظر بتوانید هر کدام از راهبندها را که مایل بودید انتخاب کنید.

راهبند چیست ؟

راهبندها یکی از تجهیزات مهم و کارآمد هستند که در بسیاری از اماکن های مختلف از جمله ساختمان های تجاری، اداری، پارکینگ ها، ایستگاه های مترو و شرکت های مختلف به کار می رود. از راهبندها به منظور مدیریت کردن عبور و مرور و همچنین کاهش ترافیک استفاده می شود. راهبندها انواع متنوعی دارند که هر کدام با توجه به ساختار و طراحی که دارند نقش مهمی را در مدیریت کردن عبور و مرور خودروها ایفا می کنند.

راهبندهای با توجه به عملکرد و سیستم موتور تقسیم بندی می شوند که در ادامه برای آشنایی با انواع راهبند مطالبی را در این رابطه بیان خواهیم کرد.

انواع راهبند بر اساس عملکرد کدام‌اند؟

راهبندها با توجه به عملکردی که دارند شامل راهبند بازویی، تلسکوپی، ستونی، دستی، نردبانی است که در ادامه توضیحاتی در مورد هر کدام از این راهبندها ارائه خواهیم داد.

راهبند بازویی

راهبند بازویی از دو قسمت تشکیل شده است بدین شکل که یک ستون عمودی و اهرمی که با طول 2 الی 8 متر بر روی ستون به صورت افقی نصب می شود.

البته به دلیل بلند ببودن طول اهرم ممکن است در زمان وزیدن بادهای شدید راهبند دچار لرزش شود و بیافتد که باید در زمان نصب آن دقت بیشتری داشته باشید.

راهبند بازویی

راهبند تلسکوپی

در آشنایی با انواع راهبند می توان راهبند تلسکوپی را نام برد. از این راهبند با توجه به کیفیت ضعیفی که دارد در محیط های وسیع درعرض‌های مختلف استفاده می شود.

راهبند تلسکوپی

راهبند تاشو

در مکان هایی همچون ورودی مجتمع های تجاری و پارکینگ طبقاتی با مشکل محدودیت ارتفاع در استفاده از راهبند روبه رو خواهید شد.با توجه به این محدودیت سقف پارکینگ در مکان مورد نظر اجازه بالا یا پایین رفتن بوم را به راهبند نمی دهد.

با توجه به این امر در این مکان ها نوع بازویی طراحی شده است که با بالا رفتن تیرک، بوم در وسط تا می شود و در زاویه 9 درجه یا 180 درجه می چرخدو در کنار بدن دستگاه جای می گیرد.

راهبند تاشو

راهبند ستونی

راهبند ستونی را راهبند بولارد نیز می نامند. راهبند ستونی روی زمین نصب می شود و در صورت لزوم پایین آمده و درون زمین قرار می گیرد و مسیر را باز می کند. البته از این راهبندها در مکان هایی که دارای سیستم امنیتی قوی هستند همچون اداره های پلیس، بانک های مرکزی، سفارت خانه ها، مراکز نظامی و همچنین مراکز تجاری و اداری استفاده می شود. البته با توجه به قابلیتی که راهبند ستونی دارد قیمت آن نسبت به راهبندهای اهرمی بیشتر است و از طرفی دارای ظاهر زیبا و جذاب تری نیز هست.

این مدل از راهبند در شرایط آب و هوایی دوام بیشتری دارد. البته قیمت راهبند ستونی نیز به عواملی همچون جنس بدنه، ابعاد ستون، گواهینامه تست ضربه و همچنین قابلیت کنترل دارد.

راهبند ستونی

راهبند دستی

در آشنایی با انواع راهبند می توان راهبند دستی را نام برد. این راهبند یکی از ساده ترین راهبند بوده که برای کنترل عبور و مرور خودروها نیازمند نیروی انسانی است. با این حال می توان بیان کرد که سرعت عملکرد این راهبند نسبت به سایر راهبندها کمتر است.

راهبند دستی

راهبند نردبانی

در مکان های امنیتی که نیاز به کنترل تردد خودروها تا ارتفاع 2 متر است از راهبند نردبانی استفاده می شود.در زمان نصب این نوع راهبند با ترکیبی از راهبند ستونی یا کف خواب بکار می رود.

در راهبند نردبانی همچون راهبند اهرمی یک فنس یا دیوار فنی پیوسته وجود دارد که با حرکت به سمت پایین یا بالا مسیر را برای حرکت خودروها باز یا بسته می کند.

راهبند نردبانی

انواع راهبند بر اساس سیستم موتوری بکار رفته در آن ها

همان طور که بیان کردیم انواع متنوعی از راهبندها موجود است که در دسته بندی های مختلف قرار گرفته است. انواع راهبندها براساس سیستم موتوری عبارت اند از:

راهبند الکترومکانیکی

راهبند الکترومکانیکی از یک گیربکس، یک موتور ، بدنه و چند عدد فنر تشکیل شده است. همه این اجزا در راهبند در کنار هم قرار می گیرند تا نیروی گردش را با قدرت بیشتری فراهم کنند و بوم  2 الی 8 متری را به مدت چند ثانیه به سمت بالا یا پایین حرکت دهند.

راهبند الکتروهیدرولیکی

راهبند الکتروهیدرولیکی در مسیرهای نامحدود و ترددهای بالا به کار می رود. البته عملکرد این راهبند همچون راهبندهای الکترومکانیکی است اما با این تفاوت که در این دستگاه موتور برای بالا یا پایین کردن بوم از روغن استفاده می کند که در نتیجه آن سرعت بالا می رود و استهلاک دستگاه نیز کمتر می شود. ناگفته نماند که؛ قیمت راهبند هیدرولیکی بالاتر است و در مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که تردد خودروها بیشتر است.

کاربرد انواع راهبند

تا به اینجای مطالبی را در مورد آشنایی با انواع راهبند بیان کردیم، راهبندها با توجه به طراحی و شکل ظاهری که دارند در کنترل ترافیک و اخذ عوارض در اتوبان ها و پارکینگ ها به کار می روند. یکی از کاربردهای مهم راهبندها بالا بردن امنیت در ساختمان های دولتی، نظامی، تجاری، اداری، ایستگاه های آهن و فرودگاه ها است. البته در این بین زمان باز شدن راهبندها به عواملی همچون گیربکس،طول بوم،نوع موتور و برد کنترل دارد.

کاربرد راهبند

قابلیت های راهبندهای امروز

این روزها راهبندهایی که وارد بازار شده اند دارای قابلیت های زیادی نسبت به گذشته هستند. در واقع این راهبندها قابلیت نصب دوربین مدار بسته را دارند تا از این طریق بتوانید تصاویر و فیلم های افراد را در محل مورد نظر ببینید. استفاده از دوربین مدار بسته در مکان نصب راهبندها موجب کنترل هر چه بیشتر عبور و مرور خودروها می شود.

 بنابراین در مواقعی که مشکلی پیش می آید می توان فیلم ها و تصاویر ضبط شده توسط دوربین مدار بسته را مشاهده و بررسی کرد. در آشنایی با انواع راهبند جالب است بدانید که در گذشته راهبندها بدین شکل نبود. راهبندها در گذشته تنها با کمک نیروی انسانی به صورت ستی جابه جا می شدند و به خودروها اجازه ورود به ساختمان و مکان های مورد نظر را می دادند.

اما این روزها با روی کار آمدن راهبندهای جدید و پیشرفته وضعیت کمی متفاوت شده است و راهبندهای امروزی نسبت به گذشته قابلیت های زیادی دارند. البته هر کدام از این راهبندها نیز با توجه به میزان کارکرد و عملکردی که دارند با قیمت های مختلفی در بازار به فروش می رسند.البته در این بین قیمت راهبند الکترومکانیکی نسبت به راهبند هیدرولیکی کمتر است. البته عوامل دیگری همچون برند و کشور سازنده و قابلیت تردد نامحدود نیز از دیگر عواملی هستند که بر قیمت راهبند تاثیر می گذارند.

سخن پایانی

در آشنایی با انواع راهبند به معرفی انواع متنوعی از راهبندها پرداختیم، راهبندها نقش بسزایی در تامین امنیت و کنترل کردن عبرو مرور خودروها دارند. در زمان خرید راهبند باید به کاربردها و ویژگی های هر کدام از آن ها توجه داشته باشید.

البته در نظر گرفتن مکان و فضای مورد نظر برای نصب راهبند نیز اهمیت زیادی دارد که در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید. راهبندها به منظور مدیریت کردن عبور و مرور و همچنین کاهش ترافیک استفاده می شوند. راهبندها انواع متنوعی دارند که هر کدام با توجه به ساختار و طراحی که دارندبا قیمت های مختلفی در بازار به فروش می رسند.

سوالات متداول در مورد انواع راهبند

راهبند بازویی، میله ای، ستونی و سطحی یکی از پرکاربردترین راهبندها هستند که در مکان های مختلف به کار می روند.

برای کنترل عبور و مرور در پارکینگ ها از راهبند میله ای استفاده می شود.

راهبندها با هدف کنترل عبور و مرور، تامین امنیت و همچنین جلوگیری از ترافیک خودروها در مکان مورد نظر به کار می روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *