راهبند ستونی, راهبند میله ای, راهنمای دورژانس, مطالب دورژانس

آشنایی با انواع راهبند

آشنایی با انواع راهبند

راهبند یکی از تجهیزات کارآمدی است که از ورود افراد یا خودروهای غیر مجاز به ساختمان ها و یا ورودی شرکت ها جلوگیری می کند. از انواع راهبند به منظور کنترل رفت و آمد استفاده می شود و می توان با استفاده از این تجهیزات کارآمد از ترافیک خودروها در جلوی درب ساختمان ها یا شرکت ها نیز جلوگیری کرد. در واقع با بودن راهبند در جلوی ساختمان ها نمی توان بدون گرفتن مجوز و هماهنگی وارد ساختمان شد. وجود راهبند برای امنیت و کنترل تردد خودروها بسیار مهم است. البته راهبند ها به صورت نفر رو هم موجود است که به آن گیت کنترل تردد می گویند.

راهبندها انواع متنوعی دارند که در ادامه برای آشنایی با انواع راهبند مطالبی را بیان خواهیم کرد تا با توجه به نیاز و مکان مورد نظر بتوانید هر کدام از راهبندها را که مایل بودید انتخاب کنید.

راهبند چیست؟

راهبندها یکی از تجهیزات مهم و کارآمد هستند که در بسیاری از اماکن های مختلف از جمله ساختمان های تجاری، اداری، پارکینگ ها، ایستگاه های مترو و شرکت های مختلف به کار می رود. از راهبندها به منظور مدیریت کردن عبور و مرور و همچنین کاهش ترافیک استفاده می شود. راهبندها انواع متنوعی دارند که هر کدام با توجه به ساختار و طراحی که دارند نقش مهمی را در مدیریت کردن عبور و مرور خودروها ایفا می کنند.

راهبندها با توجه به عملکرد و سیستم موتور تقسیم بندی می شوند که در ادامه برای آشنایی با انواع راهبند مطالبی را در این رابطه بیان خواهیم کرد.

انواع راهبند بر اساس عملکرد کدام‌اند؟

راهبندها با توجه به عملکردی که دارند شامل راهبند اتوماتیک، تلسکوپی، ستونی، دستی، نردبانی، کف خواب یا رود بلاکر است که در ادامه توضیحاتی در مورد هر کدام از این راهبندها ارائه خواهیم داد.

راهبند اتوماتیک میله ای یا بازویی

راهبند بازویی | راهبند میله ای

راهبند اتوماتیک از دو قسمت اصلی تشکیل شده است. بدین صورت که قسمت کابین عمودی شکل است و تمام متعلقات اصلی راهبند مانند موتور در آن قرار می گیرد. قسمت دوم که موتور برای حرکت این قسمت تعبیه شده بوم راهبند یا همان میله راهبند است. به دلیل همین میله راهبند است که به این نوع از راهبند ها، راهبند میله ای یا بازویی گفته می شود.

در فیلم زیر می توانید نحوه عملکرد راهبند اتوماتیک میله ای نصب شده توسط واحد دورژانس را مشاهده فرمایید.

راهبند تلسکوپی

راهبند تلسکوپی

نوعی از راهبند های بازویی می باشد که میله راهبند 3 الی 6 متر قابل تغییر است و در هنگام نصب مصرف کننده می تواند نسبت به مکانی که راهبند در آن نصب می گردد تعیین کند طول میله راهبند چه اندازه ای باشد. نکته ی مثبت این مدل راهبند ها در این است که اگر قرار باشد چند وقت دیگر جای این راهبند تغییر کند قابلیت افزایش و یا کاهش طول بوم به مقدار دلخواه وجود دارد ( 3 تا 6 متر)

نکته: اکثر راهبند های تلسکوپی (اگر نگوییم همه) ساخت کشور چین می باشند.

راهبند تاشو

راهبند تاشو

در بعضی از مکانها به دلیل محدودیت ارتفاع سقف نیاز به راهبند تاشو یا راهبند تاشونده می باشد. این مدل از راهبند ها دارای بوم تاشو هستند که در هنگام باز شدن مکانیزم متفاوتی با راهبند های معمولی دارند و بوم راهبند در هنگام باز شدن یک زاویه L مانند تشکیل می دهد.

این مدل راهبند ها بیشتر مناسب مجتمع های تجاری و پارکینگ های طبقاتی مسقف می باشند.

در فیلم زیر نحوه کارکرد راهبند تاشونده نشان داده شده است.

راهبند ستونی

راهبند ستونی (بولارد)

راهبند ستونی را راهبند بولارد نیز می نامند. راهبند ستونی روی زمین نصب می شود و در صورت لزوم پایین آمده و درون زمین قرار می گیرد و مسیر را باز می کند. البته از این راهبندها در مکان هایی که دارای سیستم امنیتی قوی هستند همچون اداره های پلیس، بانک های مرکزی، سفارت خانه ها، مراکز نظامی و همچنین مراکز تجاری و اداری استفاده می شود. با توجه به قابلیتی که راهبند ستونی دارد قیمت آن نسبت به راهبندهای اهرمی بیشتر است و از طرفی دارای ظاهر زیبا و جذاب تری نیز هست.

این مدل از راهبند در شرایط آب و هوایی دوام بیشتری دارد. البته قیمت راهبند ستونی به عواملی همچون جنس بدنه، ابعاد بولارد، مقاومت در برابر تصادف، گواهینامه تست ضربه و همچنین میزان ضد انتحاری بودن دستگاه دارد.

نحوه عملکرد راهبند ستونی در فیلم زیر نشان داده شده است.

راهبند فنسی یا نردبانی

راهبند فنسی یا نردبانی | faac b680

این نوع از راهبند به صورت دیوار نرده ای می باشد که از دور شبیه یک نردبان است که به صورت افقی قرار گرفته است. بعضی از راهبند های برقی قابلیت نصب فنس بر روی بوم یا میله را دارند. هنگام نصب فنس باید نکاتی از قبیل وزن فنس و طول میله راهبند و قدرت تحمل موتور راهبند بررسی شود. کاربری این راهبند ها بسیار کم بوده و برای مصارف خاصی استفاده می شوند.

راهبند دفنی، کف خواب، زمینی یا ضدتروریسم (road blocker)

کاربرد راهبند

این راهبند در دسته فوق امنیتی قرار می گیرد و همانطور که از اسمش پیداست مسدود کننده مسیر می باشد. راهبند دفنی در ابعاد مختلف قابل سفارش است و نسبت به عرض مسیر انتخاب می گردد. راهبند دفنی به دو صورت قابلیت نصب دارد. در اکثر مواقع این راهبند ها در سطح مسیر با حداقل خاکبرداری نصب می شوند و گاهی به طور کامل کف زمین حفاری شده و بدنه این راهبند سنگین در آن قرار می گیرد. در این مدل هنگام باز بودن راهبند فقط مانع متحرک دیده می شود و کامل مسیر را مسدود می کند. موارد استفاده ی این راهبند نیز به مانند راهبند ستونی بیشتر در ارگانهای نظامی، سفارت خانه ها و مراکز مهم امنیتی استفاده می گردد. محاسبه قیمت این راهبند ها به عوامل مختلفی همچون مقاومت راهبند در برابر ضربه، ابعاد انتخابی و متریال استفاده شده در دستگاه می باشد. معمولا برای این سیستم ها چراغ راهنمایی و خطر نیز نصب می شود.

راهبند دستی

راهبند دستی

راهبندی که بدون استفاده از برق کار می کند و به صورت مکانیکی و با استفاده از نیروی انسانی باز و بسته می شود. این راهبند همان وظایف اصلی راهبند اتوماتیک و برقی را انجام می دهد، منتها استفاده از آن بسیار وقت گیر و زمان بر می باشد. استفاده از این مدل راهبند معمولا برای مکانهایی توصیه می گردد که تردد بسیار کمی در طول شبانه روز دارند و نیازی به تجهیزات اکسس کنترل برای اتصال به راهبند و کنترل رفت و آمد ندارند.

انواع راهبند بر اساس مکانیزم و عملکرد موتور

همان طور که بیان کردیم انواع متنوعی از راهبندها تولید می شود که در دسته بندی های مختلف می گیرد و در این مقاله با آنها آشنا شدیم. اما در دسته ی راهبند های اتوماتیک، موتور آنها به دو دسته ی الکترومکانیک و الکتروهیدرولیک تقسیم می شوند. در ادامه توضیح مختصری در رابطه با نوع سیستم و عملکرد این موتورها می پردازیم.

راهبند الکترومکانیکی

راهبند الکترومکانیکی از یک گیربکس، یک موتور، بدنه و دو عدد فنر تشکیل شده است. همه این اجزا در راهبند در کنار هم قرار می گیرند تا نیروی گردش را با قدرت بیشتری فراهم کنند و میله ی راهبند را به حرکت دربیاورند. این راهبند با کیفیت های متفاوت در بازار موجود می باشد و نسبت به جنس موتور و برند آن عملکرد متفاوتی دارند. اما به اگر خلاصه بگوییم معمولا این مدل از راهبند ها برای اماکنی با تردد پایین استفاده می شود.

راهبند الکتروهیدرولیکی

راهبند های هیدرولیک به دلیل نوع ساختار در مکان های پر تردد استفاده می شود. این راهبند شامل یک عدد موتور، پمپ روغن، محفظه روغن و سیلندر هیدرولیک می باشد. با روشن شدن موتور، پمپ روغن حرکت می کند و روغن را با فشار بالا از مخزن تخلیه و  به سیلندر هیدرولیک وارد می کند. با ورود و خروج روغن در سیلندر هیدرولیک، پیستون درون آن به سمت بالا و پایین حرکت می کند. انتهای آزاد پیستون به کمک اهرم بندی به شفت خروجی متصل می شود و از سمت دیگر میله راهبند نیز از مرکز دوارن خود به شفت خروجی متصل می گردد. بدین ترتیب حرکت پیستون درون سیلندر هیدرولیک به میله راهبند اتوماتیک منتقل شده و نیروی لازم برای حرکت آن را تامین می کند.

لوازم جانبی و آپشن های راهبندها

در نظر بگیرید نیاز به خرید راهبند داریم. اول باید مطمئن شویم چه دستگاهی با چه عملکردی مناسب آن محل می باشد و در قدم بعد باید ببینیم چه سیستم هایی را می خواهیم با راهبند خود ست کنیم. لوازم جانبی در راهبند های مختلف متفاوت است و به طور کلی لوازمی مانند فلاشر، فتوسل، پوش باتن، بوم دارای ال ای دی و تعداد ریموت کنترل نسبت به نوع برند متفاوت است.

اما سیستمهای اکسس کنترل مانند دوربین پلاک خوان، تگ خوان، دستگاه کارت خوان و سیستمهایی که برای حضور و غیاب کارمندان شرکت به کار می رود بر روی هیچ راهبندی وجود ندارد و باید به صورت جداگانه خریداری شود و بر روی این سیستم ها ست شود. بحث این سیستم ها و جنس هایی که در این حوزه وجود دارد بسیار مفصل است و در حوصله ی این مقاله نمی گنجد. اما به طور مختصر یکی از مهمترین سیستم های کنترل تردد جانبی در کنار راهبند ها سیستم دوربین پلاک خوان می باشد.

نوع دوربین، دقت و کیفیت خوانایی پلاک در فواصل مختلف، دید در شب و بسیاری از عوامل مختلف در نوع دوربین تاثیر گذار می باشد. با خرید یک دستگاه راهبند هیدرولیک و نصب دوربین پلاک خوان می توان بدون نیاز به نگهبانی تردد خودروها و وسایل نقلیه یک مجتمع بسیار بزرگ را مدیریت کرد.

دوربین پلاک خوان راهبند

سخن پایانی

راهبندها نقش بسزایی در تامین امنیت و کنترل کردن تردد خودروها دارند. در زمان خرید راهبند باید به کاربردها و ویژگی های هر کدام از آن ها توجه داشته باشید.

البته در نظر گرفتن مکان و فضای مورد نظر برای نصب راهبند نیز اهمیت زیادی دارد که در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید. راهبندها به منظور مدیریت کردن عبور و مرور و همچنین کاهش ترافیک استفاده می شوند. راهبندها انواع متنوعی دارند که هر کدام با توجه به ساختار و طراحی که دارند با قیمت های مختلفی در بازار به فروش می رسند.

سوالات متداول در مورد انواع راهبند

راهبند بازویی یا میله ای، ستونی و زیر سطحی (رود بلاکر) یکی از پرکاربردترین راهبندها هستند که در مکان های مختلف به کار می روند.

برای کنترل عبور و مرور در پارکینگ ها از راهبند میله ای و تاشو استفاده می شود.

راهبندها با هدف کنترل عبور و مرور، تامین امنیت و همچنین جلوگیری از ترافیک خودروها در مکان مورد نظر به کار می روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *