راهبند ستونی, راهبند میله ای

هنگام خرید و نصب راهبند اتوماتیک باید به چه نکاتی توجه نماییم؟

نکات مهم در نصب راهبند اتوماتیک | دورژانس واحد خرید و پشتیبانی جک های پارکینگی و راهبند

نکات مهم در نصب راهبند اتوماتیک

در این مقاله قصد داریم در مورد نکات مهم در نصب راهبند اتوماتیک توضیحاتی ارائه دهیم. در ابتدا مختصرا انواع راهبند اتوماتیک و تفاوت آن‌ از لحاظ عملکرد و شکل ظاهری را بررسی می‌کنیم.

انواع راهبند اتوماتیک

راهبندهای اتوماتیک مدل‌های متنوع با کارایی گوناگونی دارند. از لحاظ عملکرد موتور  آن‌ها را به دو دسته الکترومکانیکی و هیدرولیک تقسیم می‌کنیم. راهبندهای هیدرولیک پرقدرت‌تر بوده و استهلاک کمتری دارند اما قیمت شان گران‌تر است. عمده کاربردشان در اماکن شلوغ است.

اما اگر بخواهیم راهبندها را از نظر شکل ظاهری و کاربرد دسته بندی کنیم به مدل‌های بازویی (میله‌ای یا اهرمی)، ستونی (بولارد)،  دفنی (زمینی، کف‌خواب، رودبلاکر) برمی‌خوریم. هر کدام با توجه به عملکرد اسم‌های گوناگونی دارند.

رایج‌ترین و پرطرفدارترین نوع راهبند میله ای است که کاربرد فراوانی در شهرها و جاده‌ها دارد. بخصوص در ورودی اکثر پارکینگ‌ها که حتما تا بحال زیاد دیده‌اید. این نوع راهبند ساختار ساده و نصب آسانی دارد به همین علت مناسب محیط‌های حساس امنیتی و نظامی نمی‌باشد.

اگر از مقابل پادگان و یا سازمان‌های مهم دولتی گذر کرده باشید ستون‌های کوچک نارنجی رنگی را مقابل ورودی ساختمان دیده‌اید. این ستون‌ها یا به عبارتی راهبندهای ستونی نوع دیگری از راهبندهای اتوماتیک هستند که مناسب مناطق حساس مانند پادگان‌ها، سازمان‌‌های امنیتی و سایر مراکز نظامی می‌باشند. اصطلاحا به آن‌ها بولاردهای ضد تروریستی و ضد انتحاری گفته می‌شود که برای حفاظت از حملات احتمالی مهاجمین و خودروهای تروریستی بکار می‌روند.

بولارد به هیچ عنوان مناسب ساختمان‌های چند طبقه (بجز همکف) و پارکینگ‌های طبقاتی نیست.

انواع راهبند اتوماتیک - رهبند میله ای و بولارد

انواع راهبند اتوماتیک - رهبند میله ای و بولارد

نصب راهبند اتوماتیک

تا اینجا با انواع راهبند اتوماتیک و عملکردشان آشنا شدیم الان در نظر داریم نکات قابل توجه در نصب و راه‌اندازی راهبندها را بررسی کنیم.

معمولا راهبندها و جک‌های اتوماتیک در مکان‌هایی نصب می‌شوند که مسیر تردد افراد و خودروها است. به همین دلیل باید نصب با دقت زیادی انجام شود و کلیه مسائل ایمنی رعایت شود. عدم رعایت استانداردهای ایمنی باعث وارد آمدن آسیب‌های مالی و جانی جبران ناپذیری می‌شود.

در زیر مهمترین فاکتورهای نصب را با توجه با میزان اهمیتشان دسته‌بندی می‌کنیم.

محل نصب راهبند

اولین و مهم‌ترین فاکتوری که قبل از نصب راهبند باید به آن توجه کنیم محل نصب آن است.

  • راهبند نباید در مکانی نصب شود که سد معبر کند و در رفت و آمد عابرین اختلال ایجاد شود. اغلب راهبندهای میله‌ ای برای کنترل عبور خودروها هستند. باید در جایی نصب شوند که افراد پیاده به راحتی بتوانند از کنار آن رد شوند و با میله یا بوم راهبند هیچ‌گونه برخوردی نداشته باشند.
  • محل نصب کنار یا نزدیک به اتاقک نگهبان باشد تا نگهبان بتواند راهبند را کنترل کرده و بر عبور و مرور خودروها نظارت مستقیم داشته باشد.
  • در مسیر نصب راهبند درخت و گل و گیاه، مسیر عبور آب و کابل‌های هوایی و سیم برق نباشد.

ارتفاع سقف و طول بوم راهبند اتوماتیک

  • در راهبندهای اهرمی حرکت میله رو به بالا است بنابراین نیاز به یک فضای آزاد در بالای راهبند داریم. در پارکینگ‌های مسقف این مساله بیشتر به چشم می‌آید. بهترین کار این است که ارتفاع بوم را متناسب با ارتفاع سقف در نظر بگیریم. معمولا در جاهایی که محدودیت ارتفاع سقف وجود دارد از راهبند تاشو استفاده می‌شود.
  • در نصب بولارد این مساله را در نظر داشته باشید که ارتفاع بولارد باید با عمق حفاری زمین یکی باشد. به عنوان مثال اگر ارتفاع بولارد یک متر است لازم است زمین نیز به اندازه یک متر حفر شود. زیرا هنگامی که مجوز عبور خودرو داده می‌شود ستون‌ها به طور اتوماتیک داخل زمین فرو می‌روند.

تنظیم حرکت بازوی راهبند

  • در این مرحله حرکت بوم یا بازو بایستی به دقت بررسی شود. اگر پایین آمدن بازو سخت و با سنگینی باشد به این معنی است که فنر بیش از حد محکم است. اگر هنگام بالا رفتن این مساله دیده شود به معنی شل بودن بیش از حد فنر است.

تنظیم موقعیت بازوی راهبند

  • تنظیم موقعیت بوم باید با توجه به ورودی یا خروجی بودن معبر انجام می‌شود. در مورد راهبندهای چپ‌گرد و راست‌گرد به محل نصب آن‌ها توجه کنید.

دقت به نوع فونداسیون و توجه بافت زمین

  • هدف نهایی اجرای فونداسیون رسیدن به زیر ساخت محکم و استوار راهبند است. این کار در زمین‌های بتونی، آسفالت و خاکی متفاوت دارد.

نصب صحیح پلیت

  • پلیت چیست؟ قطعا با شنیدن نام پلیت این سوال به ذهنتان می‌آید. پلیت یک صفحه‌ فلزی از جنس فولاد یا آلومینیوم است که در صنعت ساختمان کاربردهای زیادی دارد. برای نصب هر راهبندی استقرار یک صفحه پلیت بر روی زمین است. برای نصب آن باید یک حفره داخل زمین ایجاد کنیم و عمق حفره حداقل باید نیم متر باشد.
  • پلیت نصب شده برای راهبند باید در طول و عرض تراز باشد و سطح پایه پلیت نباید از سطح زمین پایین‌تر باشد.

انتخاب نوع راهبند با توجه به میزان تردد

  • راهبندهای الکترومکانیک برای محیط‌های کم تردد مانند ساختمان‌های مسکونی و ادارات کوچک نصب می‌شوند. این نوع راهبندها هزینه کمتری دارند. اما بهتر است برای اماکن پرتردد و بزرگ (بالای50 مرتبه در ساعت) مانند مراکز خرید‌، اماکن تجاری، کارخانجات و..... راهبندهای هیدرولیک نصب شود. زیرا استهلاک کمتری داشته و در مقابل قدرت بیشتری دارند.

انتخاب راهبند بر اساس میزان حساسیت محیط

  • بولارد یا راهبند ستونی را برای مناطق حساسی مانند پادگان‌ها، نیروگاه‌ها، سفارتخانه‌ها و سایر ارگان‌هایی که تردد محدود دارند نصب می‌کنند. این نوع راهبند یک بازدارنده در مقابل خودروهای انتحاری و حملات احتمالی تروریستی است.

یک نکته قابل توجه این که برای نصب راهبند حداقل 30 سانتی‌متر فاصله از پشت دستگاه تا دیوار در نظر بگیرید.

توجه به شرایط جغرافیایی

  • راهبند الکترومکانیک در مقابل گرمای شدید و یا سرمای بالا دوام زیادی ندارد پس بهتر است این مدل راهبند در این گونه مناطق نصب نشود.

مواردی که برای نصب راهبند حائز اهمیت بودند بطور مختصر و مفید شرح داده شد. اما در این مورد حتما از متخصصان و افراد با تجربه کافی در نصب کمک بگیرید تا به مشکل بر نخورید. استفاده از افراد غیر متخصص ضرر و زیان قابل توجهی برایتان به بار می‌آورد. همچنین نصب و راه‌اندازی راهبند به شکل غیراصولی خسارات زیادی وارد می‌کند.

تیم متخصصان شرکت دورژانس متشکل از تکنسین‌های ماهر و با تجربه‌ای است که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. با اولین تماس شما تکنسین مربوطه از سوی شرکت اعزام شده و اقدام به نصب دقیق و اصولی راهبند می‌کند. خرید، نصب و راه‌اندازی راهبند و انواع جک پارکینگی در دورژانس با خدمات 24 ساعته و همه روزه انجام می‌شود.

مطالب بیشتر:

راهکار برای بهبود عملکرد جک پارکینگی

خرابی رایج درب های اتوماتیک

قیمت جک پارکینگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *