جک ریلی, جک لولایی

خرابی درب های اتوماتیک برقی

انواع خرابی درب اتوماتیک دورژانس

رایج‌ترین موارد خرابی جک پارکینگی (درب اتوماتیک لولایی)

تاکنون شاهد خرابی درب اتوماتیک پارکینگ خود بوده‌اید؟ چگونه ایراد را شناسایی کرده‌اید؟ برای برطرف شدن آن چه اقداماتی داده‌اید؟ اگر حداقل یک بار خرابی درب پارکینگ را تجربه کرده‌اید این مطلب را با دقت بخوانید.

درب اتوماتیک لولایی با نام‌های گوناگون جک برقی بازویی یا جک پارکینگی یک درب مجهز به سنسور و چشمی است که در سالیان اخیر بسیار پرطرفدار و پرفروش بوده است. بعضی مواقع سیستم‌های الکترونیکی به‌کار رفته در تجهیزات هوشمند دچار اختلال شده و مانع کارکرد مطلوب دستگاه می‌شوند. این مساله در مورد جک پارکینگی هم صدق می‌کند. چنانچه درب اتوماتیک دارید بهتر است اطلاعات جزئی درباره عیب‌یابی خرابی درب اتوماتیک و تعمیرات آن داشته باشید تا بتوانید در صورت بروز مشکل حداقل از عیب دستگاهتان مطلع شوید. در مواردی که خرابی جدی‌تر باشد حتما با افراد متخصص تماس بگیرید.

ممکن است خراب شدن درب اتوماتیک آثار فیزیکی داشته باشد و قابل رویت باشد. در این صورت مشکل به‌آسانی شناسایی شده و تعمیرات انجام می‌شود. اما در موارد زیادی مشکل درب هیچ اثر فیزیکی و ظاهری ندارد. در این‌جور مواقع بهتر است از تعمیرکاران با تجربه کمک بگیرید.

کادر متخصصان حرفه‌ای شرکت دورژانس (درب سازان ایمن فک) آماده کمک رسانی شبانه‌روزی به مشتریان است. پس از تماس و اعلام خرابی، کارشناسان در اولین فرصت به محل اعزام شده و اقدام به عیب یابی و تعمیر جک پارکینگی شما می‌نمایند. در صورت لزوم تعویض قطعات نیز صورت می‌گیرد.

در این مقاله قصد داریم شما را با مشکلات و خرابی‌های جک‌ پارکینگی آشنا کنیم.

1- مشکلات باز و بسته شدن درب

شایع‌ترین خرابی درب اتوماتیک اختلال در باز و بسته شدن خودکار آن است.

اگر بخواهیم به صورت تخصصی به بررسی مشکلات باز و بسته شدن درب پارکینگی لولایی بپردازیم در ابتدا باید نوع خرابی را مشخص نماییم.

  • بازو بسته شدن ناگهانی درب‌ها: خرابی چشمی، اختلال در ریسیور و یاخرابی ریموت موجب می‌شود درب اتوماتیک شما ناگهانی باز شده و یا بسته شود.
  • متوقف شدن درب هنگام باز و بسته شدن : این نوع خرابی درب اتوماتیک بر اثر خرابی لولا، گیر کردن درب به زمین یا چهارچوب، شکسته شدن بازوی جک و یا خم شدن شفت اتفاق می‌افتد.
  • ضربه فیزیکی به درب: گاهی اوقات بر اثر ضربه درب باز و بسته نمی‌شود. علت این است که در اثر ضربه یا تصادف به موتور و گیربکس جک آسیب وارد شده است و یا پلیت‌های جک از روی درب کنده شده باشند.
  • برخورد دو لنگه درب هنگام بازو بسته شدن: بدلیل بهم خوردن تنظیمات برد یا مشکلات فنی یکی از قطعات آن به‌وجود می آید.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
  • نیمه باز ماندن درب: ضربه خوردن جک، بهم خوردن برنامه حرکت جک‌ها (اختلال در برد) و ضعیف شدن خازن از دلایلی است که درب را نیمه باز نگه می‌دارد.

2- شکستگی اجزای جک: در برخی خرابی درب اتوماتیک

در اثر برخورد خودرو به درب، اجزای جک‌ مانند شفت، ماردون، پوسته اصلی جک و یا پایه های اتصال دهنده جک (پلیت های سر و ته جک) آسیب می بینند.

3- خرابی درب اتوماتیک سنسور ایمنی (چشمی)

خرابی چشمی درب یکی از مرسوم‌ترین نوع خرابی درب اتوماتیک است. تعمیر چشمی و سایر قطعات مشابه یک عمل بسیار حساس است که باید توسط تعمیرکار زبده و آشنا به مدار کنترل درب اتوماتیک انجام شود.

اگر درب پارکینگ باز شود و دیگر بسته نشود و یا بطور کامل باز نشود ایراد از چشمی یا فتوسل است. ممکن است چشمی‌ها مقابل هم و به صورت صاف و تراز نباشند و یا تمیز نباشند. وجود هر گونه مانع و گرد و غبار بر روی چشمی باعث می‌شود اشعه مادون قرمز به گیرنده نرسد. همچنین اگر چشمی در معرض تابش مستقیم آفتاب باشد دچار اختلال می‌شود. زیرا نور خورشید هم اشعه مادون قرمز تولید می‌کند. این مساله در تابستان بیشتر به چشم می‌آید.

4- خرابی ریموت کنترل

با فشردن دکمه ریموت درب باز و بسته می‌شود. از کار افتادن ریموت می‌تواند بدلیل ضعیف شدن یا اتمام باتری و یا پاک شدن کد باشد. اگر چراغ ریموت روشن نشود یا کم سو باشد مشکل از باتری است. ضربه دیدن یا افتادن ریموت باعث می‌شود کد بپرد و نیاز به کددهی مجدد است. علاوه بر این خیس شدن ریموت هم ممکن است مانع اختلال در کارکرد ریموت شود. زیرا در اثر ضربه یا خیس شدن، دکمه‌ها به سطح مدار داخلی می‌چسبند و عملکرد آن را مختل می‌کنند.

5- خرابی برد

ممکن است به هر دلیلی قسمت اصلی برد (میکرو) آسیب ببیند که می‌تواند روی تمام ورودی ها و خروجی ها تاثیر بگذارد و کار سیستم را مختل کند. علت بعدی که ممکن است برای برد پیش بیاید دو فاز شدن یا نوسانات برق شهری است. مورد دیگر این است که در صورت وکیوم نبودن جعبه برد، آب به داخل آن نفوذ کرده و باعث سوختگی یا سولفاته شدن برد شود.

6- خرابی خازن

در این مورد خرابی درب اتوماتیک ابتدایی ترین مشکلی که مشاهده می شود کاهش قدرت موتورها است. در دراز‌مدت این مساله باعث آسیب دیدن سیم پیچ موتور می شود.

7- خرابی درب اتوماتیک فلاشر

در صورتی که جک بدون ایراد باشد و فقط فلاشر عمل نکند این مساله به علت سوختن لامپ یا آسیب دیدن برد فلاشر می باشد. سوختگی برد فلاشر باعث می شود فیوز تغذیه فلاشر (بر روی برد تعبیه شده) نیز بسوزد و باعث خاموش شدن برد شود.

8- مشکلات برق و تغذیه دستگاه

قطع برق: در هنگام قطع برق شهری درب کلا از کار می افتد و ریموت عمل نمی کند.

نوسانات برق: در این حالت ممکن است در برنامه حرکت جک‌ها مشکل ایجاد شده و باعث آسیب دیدن برخی از قطعات مدار فرمان شود.

9-  اتصالی در قسمت سیم‌کشی

در برخی پروژه‌ها بدلیل رو کار بودن سیم کشی‌ها ممکن است به دلایلی سیم‌ها آسیب دیده و موجب اتصالی در مدار سیم کشی شود. توجه داشته باشید که این مساله بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث صدمات جدی به افراد شود (خطر برق گرفتگی). در صورت مشاهده این مورد حتما با یک تکنسین حرفه ای تماس بگیرید.

10- مشکل میکروسوئیچ

برخی مواقع درب در مسیر حرکت خود (زمان باز یا بسته شدن) ایستاده و یا به سمت خلاف جهت شروع به حرکت می کند. این خرابی درب اتوماتیک فقط در درب برقی با جک میکروسوئیچ دار دیده می شود. اگر درب در زمان بسته شدن و یا باز شدن، حرکت خود را به صورت کامل انجام دهد، اما مگنت میکروسوئیچ تحریک نشود، حرکت آن به جهت مخالف خواهد بود.

رفع خرابی درب اتوماتیک  

تا به اینجا انواع خرابی درب اتوماتیک را برایتان شرح دادیم، اما موضوع اصلی تعمیر و رفع این خرابی ها می باشد. نکته ی مهم در فرایند تعمیر تشخیص درست است. پس از آن تجربه و مهارت تعمیرکار است که حرف اول را در این زمینه می زند. بسیار شده مشتریان ما به هنگام مشاهده خرابی درب اتوماتیک یا همان جک پارکینگ اصطلاحاً خودشان آستین بالا زده و در صدد تعمیر جک پارکینگ برآمدند اما در 99 درصد مواقع این نوع تعمیرات بدون تجربه، نتیجه مطلوبی نداشته است. و به دلیل عدم آگاهی از ساختار و قطعات جک پارکینگی باعث ایجاد خرابی بیشتر در جک شده اند. توصیه ما این است که کار را به کاردان بسپارید و به عنوان یکی از ساکنین ساختمان نگذارید هر کسی که ادعای فنی بودن می کند، جک درب پارکینگ را تعمیر نماید چون در این صورت به طور حتم دوباره کاری در پیش خواهیم داشت و به دنبال آن هزینه های بیشتر! 

دورژانس: واحد تخصصی تعمیرات درب های اتوماتیک

برای تشخیص صحیح خرابی درب اتوماتیک بهتر است به متخصصان و کارشناسان با تجربه مراجعه نمایید. شما می توانید با تماس به تیم خدمات دورژانس در سریع ترین زمان ممکن و به صورت 24 ساعته از خدمات دورژانس بهرمند شوید و با تکنسین ها کاربلد کار کنید و جک خود را تعمیر نمایید.

یکی از مزیت های سپردن کار به تکنسین های شرکتی، هزینه های مشخص شده طبق تعرفه های مصوب می باشد و تکنسین نمی تواند دولا و پهنا با شما حساب کند. همچنین شرکت دورژانس تعمیر خود را نیز گارانتی می نماید و اگر دوباره ایراد در جک پارکینگ پیدا شد متعهد می شود تا جک را تعمیر نماید.

خواندن مطالب بیشتر دورژانس: 

قیمت جک درب پارکینگ 

10 راهکار برای بهبود عملکرد جک پارکینگ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *