متعلقات و لوازم جانبی

کاربرد فلاشر در درب اتوماتیک و راهبند

کاربرد فلاشر در درب اتوماتیک و راهبند دورژانس

کاربرد فلاشر در درب اتوماتیک و راهبند

فلاشر در بالای درب اتوماتیک متصل می شود و زمانی که فرد اقدام به فشردن دکمه ریموت می‌کند از حالت خاموش به چشمک زن تغییر می‌کند. شاید برایتان پیش آمده باشد زمانی که در خیابان هستید و از مقابل در پارکینگ اداره و یا مکانی تجاری عبور می‌کنید، ناگهان با بیرون آمدن یک خودرو از داخل بدون هیچ آمادگی قبلی جا خورده و در مواردی اگر خودرو سرعتش بالا باشد با برخورد به شما، دچار آسیب دیدگی و ترس شوید! اگر از زاویه ای دیگر نگاه کنیم درصورتی که شما راننده باشید و بخواهید از پارکینگ محل کار خود خارج شوید، چون عابران از حضور و قصد شما اطلاعی ندارند به همین خاطر نمی‌توانید کنترلی روی سرعت خود داشته باشید. در این مقاله قصد داریم در مورد کاربردهای فلاشر در درب اتوماتیک و راهبند و اهمیت آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

فلاشر چیست؟

فلاشرِ درب اتوماتیک یک لامپ با سرپوش پلاستیکی و یا شیشه ای است که در رنگ های زرد و نارنجی دیده می‌شوند. این قطعه یکی از مهم ترین قطعاتی است که در درب های اتوماتیک استفاده می‌شود و زمانی که قصد خرید جک پارکینگ را دارید در پک های کامل آن موجود می باشد. در زمانی که فرد دکمه ریموت را لمس کند فلاشر شروع به آلارم دادن و چشمک زدن می‌کند.

مزایای استفاده از فلاشر

افزون بر موارد فوق، یکی از کاربردهای فلاشر در راهبند که از مزیت های آن نیز به حساب می‌آید، باهوش بودن این قطعه است. این لامپ های هشدار در سه حالت ثابت، خاموش و یا چشمک‌زن قرار می‌گیرند و به محض لمس دکمه ریموت موجب آگاهی افراد از باز و بسته شدن درب و تردد اتومبیل می‌شود. این ویژگی فلاشر سبب ایجاد محیطی امن می‌شود تا از خطرات احتمالی جلوگیری کند. روشن شدن فلاشر دقیقا همزمان با حرکت جک صورت می‌گیرد و درست زمانی که درب بسته شود حالت روشن بودن فلاشر نیز به خاموش تغییر پیدا می‌کند. نکته قابل توجه در خرید فلاشر، داشتن مدار و یا نداشتن آن است زیرا دستور فرمان فلاشر یا از طریق مدار جک است و یا یک دستور ثابت است و درواقع آی سی موجود در لامپ باعث فعالیت آن می‌شود. از این روز نیکو است تا در خرید فلاشر، به داشتن مدار و یا عدم وجود آن توجه داشته باشید. نکته قابل توجه دیگری از کاربردهای فلاشر در راهبند تقویت برد ریموت است. چون محل قرارگیری آن روی درب است به همین علت آنتن را در نزدیکی آن و یا روی فلاشر قرار می‌دهند تا برد ریموت را تقویت کند.

اجزای تشکیل دهنده فلاشر درب اتوماتیک

اجزای فلاشر شامل قسمت های زیر می شود:

  1. پایه
  2. مدار و لامپ
  3. قاب یا پوشش از جنس پلاستیک

دوام درپوش فلاشر

همانطور که گفته شد یکی از قسمت های اصلی تشکیل دهنده فلاشر، درپوش آن می‌باشد که عمدتاً از جنس پلاستیک است و علاوه بر اینکه رطوبت روی آن نفوذی ندارد بلکه در مقابل اشعه خورشید نیز مقاومت بالایی دارد.

انواع فلاشر برای درب اتوماتیک

هر کدام از ولتاژهای فلاشر برای درب خاصی قابل استفاده است. برای فلاشر های سردرب عمدتاً در 24 ولت DC و 220 ولت AC وجود دارند. هشدار و آلارم چشمک‌زن برای آگاهی افراد جهت ورود و خروج خودرو از دیگر کاربردهای فلاشر در راهبند می‌باشد. ولتاژ فلاشرهای کرکره ای یا به عبارتی چراغ های چشمک زن رو لامپ اکثراً از نوع 220 ولت و فاقد مدار چشمک زن می باشند. لازم به ذکر است که مدار چشمک زن روی برد کرکره برقی قرار گرفته و فلاشرهایی با 220 ولت که برای این نوع کرکره های برقی استفاده می‌شوند که باید بدون مدار چشمک زن باشد. به طور کلی همواره ولتاژ کاری فلاشر 24 و یا 220 ولت است و مدار چشمک زن نیز داخل خود آن قرار گرفته است.

پارامتر هایی که فلاشر را دچار مشکل می‌کند

از مهم ترین پارامترهایی که فلاشر را دچار مشکل می‌کند، مختل شدن سیم کشی درب پارکینگ است. اگر سیم کشی دچار مشکل شود، این امر موجب اختلال در کارکرد فلاشر می‌شود یا به عبارتی حالت چشمک زن فلاشر از کار می‌افتد. از دیگر عواملی که موجب از کار افتادن فلاشر می‌شود جابه‌جا شدن منگنه های روی سیم کشی است. یکی دیگر از دلایلی که در اثر آن کارکرد فلاشر مختل شده است اختلال در سنسور های ایمنی درب است چراکه وجود مشکل در این سنسورها می‌تواند موجب روشن نشدن فلاشر شود.

اقدامات لازم درصورت خراب شدن فلاشر

  • اگر با فشردن دکمه ریموت و هنگام باز و بسته شدن درب، حالت چشمک زن فلاشر، فعال نشد، ابتدا باید اقدام به چک کردن سیم کشی و در صورت وجود مشکل اساسی، آن را تعویض کنید.
  • در گام دوم می‌بایست بست ها و نگهدارنده های روی درب را چک کنید. در صورت جابه‌جایی این منگنه ها، ممکن است سیم کشی کوتاه شود.
  • علاوه بر موارد فوق، برای اینکه از کاربردهای فلاشر در راهبند خود بهره‌مند شوید لازم است سنسورهای ایمنی درب را نیز کنترل کنید. این سنسورها در گوشه های پایین درب قرار دارند.

نکاتی که برای خرید فلاشر باید به آن توجه کنیم

برای خرید فلاشر باید به نکاتی از قبیل آنتن آن توجه کنیم. وجود آنتن سبب تقویت شدن برد داخل ریموت می‌شود. در برخی از مدل ها فلاشر همراه با آنتن است اما در برخی دیگر باید به صورت جداگانه تهیه شود. افزون بر آن فلاشر باید لامپ ال ای دی فوق قدرتمند برخوردار باشد تا زمانی که حالت چشمک زن آن فعال می‌شود نور قوی و واضحی داشته باشد. از موارد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید لوازم جانبی مورد نیاز از جمله آنتن، کابل کواکسیال مخصوص، پایه از جنس فلز و... را حتما تهیه بفرمایید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

جمع بندی

فلاشر از مهم ترین قطعاتی است که روی درب های اتوماتیک نصب شده و دارای قسمت های مختلفی است. این قطعه به عنوان یک هشداردهنده، باز و بسته شدن درب را اطلاع میدهد و از بروز خطرات و مشکلات احتمالی جلوگیری کرده و سبب افزایش امنیت می‌شود. تیم متخصصان شرکت دورژانس متشکل از تکنسین های مجرب و ماهر است که می‌توانند در زمینه خرید، نصب و راه‌اندازی راهبند و همچنین خرید جک پارکینگی با خدمات 24 ساعته به شما کمک کنند.

مطالب بیشتر:

انواع خرابی درب های اتوماتیک 

10 راهکار برای بهبود عملکرد درب اتوماتیک 

قیمت جک پارکینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *