راهبند ستونی, راهبند میله ای

راهبند و ضرورت استفاده از آن

ضرورت استفاده از راهبند چیست؟

راهبند چیست و چه کاربردی دارد؟

هر کدام از شما احتمالا بارها با یک راهبند برخورد داشته اید و آن را از نزدیک دیده اید. در این مقاله قصد داریم به تعریف راهبند و معرفی انواع راهبند بپردازیم و بدانیم که چرا باید از راهبند استفاده کنیم؟ با دورژانس همراه باشید.

راهبند وسیله ایست که راه را سد نموده و در صورت لزوم و صدور اجازه از طریق سیستم نگهبانی راهبند باز میشود. موارد استفاده از راهبند در درب ورودی ارگان های دولتی و دانشگاه ها و سایر اماکن حتی مجتمع های مسکونی میباشد که تحت نظارت و کنترل نگهبان و شخصی است که در کانکس قرار دارد بوسیله یک ریموت بالا و پائین میرود و برخلاف تصور عموم تکنولوژی خاصی ندارد.

امروزه در ساخت و ساز هایی که در سطح شهرها و مناطق وجود دارد پس از اتمام مراحل ساخت ابتدا به ساکن پیمانکار اقدام به خرید و نصب راهبند میکند تا از ورود هر شخصی به داخل جلوگیری شود. دلیل استفاده از راهبند در اماکن دولتی مسائل امنیتی میباشد.

اگر راهبند در کنار درب ورودی نباشد به راحتی و بدون هیچ مجوزی میتوان به داخل مکان رفت که بر اساس مسائل امنیتی این موضوع کمی پیچیده است.

در صورت وجود فردی که کنترل آن را در دست دارد میتوان به طور کامل خودرو و فردی که قصد دخول به محوطه دارد را وارسی میکند اگر مشکلی نبود راه برای او باز میشود اما در صورت وجود هرگونه شک و شبهه ای نگهبان میتواند از باز کردن راه خودداری کنید و برای بررسی نهایی جهت آشنایی بیشتر و کسب اطلاعات و درخواست کارت شناسایی نگهبان با فرد صحبت های لازم را انجام دهد و در صورت نبودن مشکل راه را برای فرد باز کند در غیر اینصورت از ورود فرد ممانعت کند. پس تا اینجا به یکی از مهمترین مزیت های راهبند پی بردیم و فهمیدیم که برای ایجاد یک فضا و مانع امنیتی چقدر میتواند موثر واقع شود.

اما برخی از راهبند ها جنبه ایمنی ندارد و کسی آن را تحت نظر ندارد به طور کلی برای یک ایست کوچک به کار میروند و به صورت خودکار در صورت نزدیک شدن خودرو به راهبند باز میشود اما نکته نا گفته اینجا است که راهبندهای اتوماتیک برای اماکنی میباشد که مسائل امنیتی زیاد مهم نیست و صرفا به عنوان یک مانع  به کار می رود. فک

انواع راهبند

راهبندها انواع مختلفی دارند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد و در مکان های محتلف مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از انواع راهبندهایی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند عبارت اند از:

در ادامه مطلب به بررسی هر کدام می پردازیم.

راهبند میله ای (بازویی یا اهرمی)

از راهبندهای میله ای به منظور کنترل تردد و فراهم کردن امنیت در مکان های مختلف از جمله بیمارستان ها، دانشگاه ها، مراکز تفریحی تجاری و... استفاده می گردد. از آنجایی که اجزای تشکیل دهنده این نوع راهبند ها با هم متفاوت است، در نتیجه هر کدام مقاومت و استحکام منحصر به خود را دارند.

امروزه از نوع ارتقاء یافته این محصولات با تجهیزاتی که در آن‌ها تعبیه شده علاوه بر کنترل تردد برای نظم دهی نیز می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

راهبندهای میله ای مجهز به پلاک خوان یا ریدر هستند که در صورت نصب در یک مکان، تنها به اتومبیل هایی که مشخصاتشان از قبل برای سیستم تعریف شده اجازه ورود و خروج می‌دهند و همچنین این وسایل قادر هستند که ورود و خروج و هویت افراد را نیز ثبت و ضبط کنند و در حافظه های موجود ذخیره سازی نمایند.

راهبند میله ای - انواع راهبند - ضرورت استفاده از راهبند

راهبند ستونی (بولارد)

از این نوع راهبندها در مکان های مختلف به منظور پیشگیری از وارد شدن خودروها به داخل محوطه ها و معابر بهره می‌گیرند و این نوع مسدود کننده های مسیر را با نام راهبند ضد تروریست نیز می‌شناسند؛ چرا که جنس فولادی‌ ای دارند و در برابر هر ضربه با انرژی ۷۰۰ کیلو ژول از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهند.

در خصوص مشخصات راهبند ستونی می‌توان گفت که این نوع محصولات را اگر دیده باشید، اغلب به شکل استوانه‌ای از جنس فولاد هستند که در داخل زمین قرار داده می‌شوند و در زمان هایی که یک خودرو قصد ورود به مکانی را دارد، با فشردن یک ریموت کنترل کننده، این سدها از سطح زمین بالا می‌آیند و راه را مسدود می‌کنند.

جالب است بدانید که راهبندهای ستونی به جهت این که از جنس فولاد هستند به هیچ عنوان حتی در اثر برخورد اتومبیل نیز دچار شکستگی نمی‌شوند و مقاومت خود را در بدترین شرایط حفظ می‌کنند.

با توجه به اطلاعاتی که در خصوص راهبند ستونی تا اینجا به دست آوردید شاید این سوال برایتان به وجود آید که این راهبندها اغلب مناسب استفاده در چه مکان هایی هستند؟ در جواب این سوال باید بگوییم که راهبندهای ستونی را می‌توان در تمام محیط ها استفاده کرد؛ اما از این محصولات بیشتر در پارکینگ های عمومی، کارخانه ها، محیط هایی که مسائل امنیتی برایشان در اولویت است و بعضا بانک ها استفاده می‌کنند.

راهبند ستونی - انواع راهبند - ضرورت استفاده از راهبند

راهبند دفنی (رود بلاکر)

رود بلاکر یکی از امن‌ترین و قوی‌ترین راهبندهای موجود است. با اسامی گوناگون راهبند زیر سطحی، ضد انتحاری و کف خواب شناخته می‌شود. از یک صفحه فولادی محکم و ضخیم مثلثی شکل ساخته شده که داخل زمین و هم سطح با آن توسط فونداسیون تعبیه می‌شود. در مواقع مورد نیاز از داخل زمین به بالا آمده و با انسداد مسیر مانع عبور هرگونه وسیله نقلیه می‌شود.

معمولا در محیط‌های نظامی و فوق امنیتی برای مسدود کردن مسیر و تردد غیرمجاز خودروها با سرعت زیاد و جلوگیری از ورود خودروهای انتحاری بکار می‌رود. سفارتخانه ها، فرودگاه ها، پالایشگاه‌ها، ارگان‌ها و ادارات، پادگان‌های ارتش از محیط‌های هستند که نیاز به رودبلاکر دارند. هدف از نصب آن محافظت از راه‌ها و تأمین امنیت و حفاظت از جان افراد است. با مسدود کردن راه‌های عبور و مرور از حملات احتمالی مهاجمین و تروریست‌ها جلوگیری می‌شود.

راهبند دفنی (رود بلاکر) - انواع راهبند - ضرورت استفاده از راهبند

راهبند تاشو

راهبند پارکینگ تاشو یا کشویی ، یکی از انواع راهبند پارکینگ است. همانطور که از نام آن پیداست، ساختاری شبیه آکاردئون دارند. راهبند پارکینگ تاشو به عنوان مانع کشویی نیز شناخته می شود که مربوط به ساختار منحصر به فرد آن است. نام های دیگر این نوع موانع شامل ریلی است.

هنگام ساختن راهبند پارکینگ تاشو ، یک سیستم اتوماتیک ضد برخورد روی آن نصب شده است. تحرک راهبند تاشو از مهمترین ویژگی های آن است و باعث شده این نوع راهبند از سایر موانع جدا شود. این ویژگی در میان انواع موانع دانشگاهی بی نظیر است. راهبند آکاردئونی ، برخلاف سایر موانع ، بازوی افقی ندارند و مانند آکاردئون باز و بسته می شوند.

راهبند پارکینگ تاشو از ورق های آهنی ساخته شده و از چشم های مادون قرمز برای افزایش ایمنی در این نوع مانع ها استفاده می شود. همانطور که اشاره کردیم ، یکی از مهمترین موارد استفاده از راهبند کنترل و امنیتی در مکانهای شلوغ مانند جاده ها ، دفاتر و پالایشگاه ها می باشد.

راهبند مگنتیک تاشو - انواع راهبند - ضرورت استفاده از راهبند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *